Tipikus hibák regisztrációkor
2008.05.23. 11:23
A regisztráció után a portál nem léptet be azonnal (meg kell várni az aktiválást) vagy aktiválás után nem léptet be automatikusan
Ergonómia. Ez a kulcsszó. A leggyakoribb fejlesztői hiba, hogy a fejlesztő, tesztelő és megrendelő triumvirátus egyik tagja sem gondolkozik el azon, hogy mi fog történni, ha a portáljukat egy felhasználó elkezdi használni. A fejlesztő minél előbb túl akar lenni rajta, a tesztelő egyféle felhasználói sémát követ, a sajátját, a megrendelő meg nem foglalkozik a részletekkel, van regisztráció, oszt kész, de hogy milyen, az senkit sem érdekel.
Citromdíj: majdnem mindenki. Tisztelet a kivételnek.
Késleltetett funkcionalitás biztonsági okokra hivatkozva
A regisztráció célja az, hogy valamilyen funkciót elérhessünk. Ha ennek ellenére a hosszas folyamat után mégsem sikerül, akkor nagyon dühös lesz a felhasználó. Tipikus példa az sg.hu. Regisztráció után egy napot (!) kell várnunk, hogy kommentelhessünk. Ekkora hülyeséget régen láttam már. Ha az a cél, hogy ne legyen flame, akkor meg lehet oldani úgy is, hogy csak mondjuk három új üzenetet vehetnek fel a felhasználók a regisztráció után első napon. De a folytatás csak most következik: a regisztrációt követő harminc napig (!!!) nem lehet linket írni a bejegyzésekbe. Gondolom ennek a spammelés megakadályozása a célja. De miért nem lehetett mondjuk ezt is limitálni x darabra? A túlbiztosítás tipikus példája ez.
Citromdíj: sg.hu
Visszajelzések hiánya
Ez nagyon tipikus hiba, nem csak regisztrációnál, hanem más funkcióknál is. Minden esetben oda kell röffentenünk legalább egy javascript alertet, hogy lássa az a szerencsétlen, hogy mi történik. Ráadásul magunkkal szúrunk így ki: a tapasztalatlanabb felhasználók regisztrálnak még egy accountot.
Citromdíj: pcguru.hu
Késve, vagy egyáltalán nem jön meg azonnal a regisztrációs levél
Aki nem képes megbízható, gyors emailküldést írni, annak inkább nem is érdemes erőltetnie az aktivációt. A felhasználók 99% elvárja, hogy gyakorlatilag azonnal megkapja a levelet, és ha ez nem történik meg, akkor vagy bosszankodik vagy azonnal felejtőre teszi az egészet. Az elégedetlen felhasználó nem túl jó. Nem olyan bonyolult megbízható email küldést írni, figyeljünk oda. Azt is meg kell említeni, hogy ez általában nem fejlesztői hiba, sokszor az szolgáltatóval vagy éppen a túl paranoid spamszűrőkkel van a baj. A felhasználók szemében viszont mindenképpen a mi hibánk, úgyhogy járjunk utána.
Citromdíj: tipikusan nagy forgalmú, de rossz infrastruktúrájú portálok.
Kis és nagybetűk megkülönböztetése a felhasználói névnél
Hihetetlen, de találkoztam ilyennel is. Az oka egyértelmű, fejlesztői hanyagság. Ha ilyen a regisztráció, milyen a többi?
Citromdíj: ma.hu
Automatikusan generált jelszó
Ez két dolgot eredményezhet:
- A felhasználó veszi a fáradságot és megváltoztatja, ez egy felesleges plusz kör, a sokadik eset után kifejezetten bosszantó
- Egyszerűen úgy hagyja a jelszót, ahogy van. Ebben az esetben magunkkal szúrunk ki, hiszen a következő alkalommal a felhasználó nem fogja keresgélni a levelei között a jelszót, hanem regisztrál magának egy újat.
Citromdíj: sg.hu, cgblog.hu
Rosszul működő, értelmetlen/olvashatatlan CAPTCHA
Gyakori hiba, aki ilyen CAPTCHA készít az egyszerűen túlbiztosítja magát. Gépi felismerésnél tipikusan nem olyan nehézségek vannak, amik az emberi felismeréshez hasonlóak.
Citromdíjat nem osztunk, mert a CAPTCHA szükséges. Helyette inkább egy jó példa: a buzz.hu szöveges, összeadogatós ötlete.
A portál regisztráció/aktiválás után nem irányít vissza az eredeti oldalra
Nagyon gyakori hiba. Van egy olyan altípusa, hogy ugyan visszatérünk az eredeti oldalra, de nem vagyunk belépve, úgyhogy megint el kell hagynunk az oldalt.
Citromdíj: sok. Tisztelet a kivételnek, ahol ez rendesen meg van oldva.
Az űrlap nem őrzi meg a beírt dolgokat
Annál kevés bosszantóbb dolog van, hogy egy hiba esetén újra kell ki kell töltenünk a húsz felesleges és kötelező mezőt, ahol úgysem adunk értelmes adatot, csak asdf-et. Ráadásul a hibákat hajlamosak a portálok egyenként visszaadni ahelyett, hogy már az első alkalommal adnának egy listát.
Citromdíj: tipikus
Értelmetlenül sok adat megadása
Tanuljuk már, hogy a felhasználó csak akkor fog a értelmes adatot megadni, ha ez valamiért érdekében áll. Felesleges rákérdezni a anyósa nevétől kezdve az 1996-ban aktuális cipőméretére, úgyis csak tornáztatni fogja a kezét az asdf-en. Ha valamire rákérdezünk, magyarázzuk el neki, miért kell az adat, és mit nem fog tudni használni/elérni, ha nem vagy rosszul adjuk meg. Szorítkozzunk a legminimálisabb mennyiségre. Az érdeklődési kör checkboxerdőt meg felejtsük el már végre, én még nem láttam olyan felhasználót, aki nem vakcéltáblának használta volna ezt.
Citromdíj: freemail.hu
A tény, hogy egyáltalán regisztálni kell
Még a legkisebb/leghasználhatatlanabb/legnépszerűtlenebb portál is elhatározta, hogy ő márpedig itt közösséget fog építeni, mert webkettő, meg internet, meg dotkom, meg satöbbi. Elhalasztanak egy csomó plusz tartalmat (pl. kommentek, amit ugye a keresőrobot is szeret megtalálni), azzal, hogy minden hülyeség miatt regisztálni kell. A másik kedvenc ostobaság, hogy regisztrálni kell, hogy valamilyen tartalmat elérhessünk. Ilyenből lesz a legtöbb inaktív, vagy éppen csak a letöltésre szakosodott account. Felejtsük ezt el, ha erre kényszerítjük a felhasználót, akkor adjuk is érte valamit.
Citromdíj: MINDEN PORTÁL, kivéve a néhány blog szolgáltatás, ahol regisztrációval és anélkül is tudunk kommentezni
Különdíj az origo.hu-nak: Nincs aktiváció, és a választott jelszó benne van az emailben. Gratulálunk!
Szerző:
Raszputyin
· 1 trackback 4 komment
Címkék: ergonómia programozás regisztráció webfejlesztés fejlesztés felhasználói felület
A bejegyzés trackback címe:
https://zsir.blog.hu/api/trackback/id/tr25484133
Trackbackek, pingbackek:
Trackback: Propeller 2008.05.24. 00:41:40
Tipikus hibák regisztrációkorHasznos írás a legalapvetőbb hibákról. Ahogy átfutottam, a Propeller-nél egyiket sem követtük el, úgyhogy huhh ;-)
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Téli Sándor · http://forumkereso.hu 2008.05.29. 14:42:13
Nahát, mi minden felsorolt hibát kikerültük, úgy látom :)
prezzey · http://www.prezzey.net 2008.09.18. 23:34:02
Hát az olvashatatlan captcha bajnoka egyértelműen a Rapidshare "cicás" megoldása volt, szerencsére elég hamar rájöttek ők is, hogy az úgy nem megy...
Rung András · http://www.twitter.com/rungandras 2009.01.03. 17:34:17
Jó az összefoglaló. Három fontos és tipikus hibát még hozzáfűznék:
1. Általában nem mondják meg mire jó a regisztráció, ezért senki sem regisztrál. Ha megmondják, akkor is csak soká. Pl. a nyitón promótálják a regisztrációt, de ember nem kattint rá, mégha később el is mondják, hogy mire jó, mert minek?
2. Sokszor nem jelölik egyértelműen, hogy mi a kötelező és mi nem.
3. Sokszor az emailcímet is kétszer kérik be, nincs olyan felhasználó, aki hanyag és ne copy-pastel illesztené be.
1. Általában nem mondják meg mire jó a regisztráció, ezért senki sem regisztrál. Ha megmondják, akkor is csak soká. Pl. a nyitón promótálják a regisztrációt, de ember nem kattint rá, mégha később el is mondják, hogy mire jó, mert minek?
2. Sokszor nem jelölik egyértelműen, hogy mi a kötelező és mi nem.
3. Sokszor az emailcímet is kétszer kérik be, nincs olyan felhasználó, aki hanyag és ne copy-pastel illesztené be.
Bővíz László - JUEX · http://juex.blog.hu 2009.05.22. 17:14:48
@Rung András: De van! Egyébként célközönség függő. IT-hoz az átlagosnál jobban értők nem követik sűrűn el, de aki most kezdett internetezni és gyakorlatilag a copy-paste-ről sem tud semmit az könnyen és gyakran elhibázza.