Színtiszta előny (1. rész)

2009.02.05. 15:10

1. rész  [2. rész] [3. rész]

Feljavított mesterséges intelligencia versenyjátékokhoz

A cikk eredetijét Eduardo Jimenez publikálta a Pure című játékról a Gamasutra portálon

Ez a cikk egy alternatív gumiszalag módszert mutat be, ami a mesterséges intelligencia (MI) viselkedésének megfelelő szintű kiegyensúlyozásáért felel. Időrendi sorrendben vezetjük végig a koncepciót bemutatva az algoritmus fejlődését a Pure fejlesztése közben

Először áttekintjük az elképzelés mögött lévő három alapelemet: képességeket, dinamikus verseny kiegyensúlyozást és a "futam szkriptet". Ezután betekintés nyerhetünk az implementációba is, és látni fogjuk hogyan használtuk az elkészített eszközkészletet arra, hogy megpróbáljuk a játékosnak megadni az elvárt élményt.

 

A gumiszalag

Mikor elkezdtük fejleszteni a Pure mesterséges intelligenciáját, egy olyan rendszert akartunk, amely egy meggyőző, korrekt és érdekes versenyt kínál a játékosoknak. Az volt a szándékunk, hogy a játékos az egész mezőnnyel hadakozzon, miközben az ellenfelek a sarkában lihegnek, de mégsem büntetik meg a hibákat túlságosan. Hogy izgalmassá tegyük a versenyeket, szükséges, hogy manipuláljuk az eredményt, egyébként a játékos vagy mindig az élen unatkozik, vagy állandóan a mezőny mögött küszködik.

A gumiszalag technika lényege, hogy megpróbálja folyamatosan fenntartani az izgalmat és a feszültséget azzal, hogy az MI szereplőket folyamatosan a játékos környezetében tartja. Ezt úgy éri el, hogy a játékos előtt lévő versenyzőket folyamatosan lassítja, a kanyarbevételi és az akadály elkerülési képességüket rontja, miközben a játékos mögött lévő versenyzők ugyanilyen képességeit javítja.

Általában gumiszalag módszer leginkább a sebesség manipulálásában merül ki. Emiatt gyakran kritizálják, hiszen nagyon feltűnő, ahogy az MI versenyzők hirtelen emberfelettien gyorsak vagy döglassúak lesznek.

Ez egy nagyon hatékony módszer, hiszen a játékos mindig az események sűrűjében marad. De van egy nagyon rossz hátulütője: nem fair, és ezt nagyon könnyű észrevenni. Ez nagyon eloszlatja a korrektség illúzióját. Függetlenül attól, hogy hogyan versenyez a játékos a verseny első felében, az utolsó szakaszon nyújtott teljesítménye fogja meghatározni a végeredményt. Egy apró hiba a célegyenesben könnyen az utolsó helyet jelentheti.

Másfelől teljesen mindegy, hogy a játékos mennyit ront a verseny elején, akkor is megmarad az esélye a győzelemre. A végeredmény: kiábrándultság és annak az érzése, hogy az egész verseny egy humbug. Végiggondolva ezt, elvetettük a gumiszalag módszer használatát.

A képességek szisztéma

Amikor elkezdtük a fejlesztés az volt az elképzelésünk, hogy az MI teljesítményét alapvetően a "képesség szisztéma" határozza meg. Az MI játékosok képességei eredetileg egy – minden MI karakterre egyedi – "képesség táblázaton" alapultak. Az MI viselkedésének különféle aspektusaihoz egy értéket rendeltünk, ami eldönti, hogy az adott területen jobban vagy rosszabbul teljesít az MI karakter.

Ilyen például a „trükk-technika” képesség, amelynek értéke azt szabályozza, hogy az MI játékos milyen jól hajtja végre a trükköket. „Ugrási hatékonyságnak” neveztük azt a képességet, ami meghatározza, hogy milyen gyakran rontja el ezeket az ugrásokat az MI játékos.

Minden képesség egy valós számmal van ábrázolva, ahol a 0 a legrosszabb az adott kategóriában, az 1 pedig a legjobb.

A teljesítmény mellett, a képességek megjeleníthetnek személyiségjegyet is. Ilyen például a karakter „agresszivitása” (ami azt szabályozza, hogy az MI hányszor próbálja meg a játékost kilökni a pályáról) vagy hogy mennyi annak az esélye, hogy alul- vagy túlkormányoz a kanyarokban. Így lehet néhány olyan „képesség” is, amely nem befolyásolja jelentősen az MI teljesítményét, azonban megváltoztatja annak viselkedését.

Következő rész




A bejegyzés trackback címe:

https://zsir.blog.hu/api/trackback/id/tr99924456

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pipboy2000 2009.02.07. 12:26:21

Nagyon jó a cikk, köszi hogy lefordítod.
A játékot magát nem toltam még, jó benne az AI?

Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2009.02.09. 11:43:50

@pipboy2000: Sajnos még nem volt szerencsém hozzá, viszont sokat láttam, ami az egyszerűbb, "gumiszalag" megoldáson alapul. Ahol ezt nem is próbálják leplezni, ott nagyon illúzióromboló tud lenni az egész versenyzés.

 

 

 

süti beállítások módosítása