Színtiszta előny (1. rész)
2009.02.05. 15:10
Feljavított mesterséges intelligencia versenyjátékokhoz
A cikk eredetijét Eduardo Jimenez publikálta a Pure című játékról a Gamasutra portálon
Ez a cikk egy alternatív gumiszalag módszert mutat be, ami a mesterséges intelligencia (MI) viselkedésének megfelelő szintű kiegyensúlyozásáért felel. Időrendi sorrendben vezetjük végig a koncepciót bemutatva az algoritmus fejlődését a Pure fejlesztése közben
Először áttekintjük az elképzelés mögött lévő három alapelemet: képességeket, dinamikus verseny kiegyensúlyozást és a "futam szkriptet". Ezután betekintés nyerhetünk az implementációba is, és látni fogjuk hogyan használtuk az elkészített eszközkészletet arra, hogy megpróbáljuk a játékosnak megadni az elvárt élményt.
A gumiszalag
Mikor elkezdtük fejleszteni a Pure mesterséges intelligenciáját, egy olyan rendszert akartunk, amely egy meggyőző, korrekt és érdekes versenyt kínál a játékosoknak. Az volt a szándékunk, hogy a játékos az egész mezőnnyel hadakozzon, miközben az ellenfelek a sarkában lihegnek, de mégsem büntetik meg a hibákat túlságosan. Hogy izgalmassá tegyük a versenyeket, szükséges, hogy manipuláljuk az eredményt, egyébként a játékos vagy mindig az élen unatkozik, vagy állandóan a mezőny mögött küszködik.
A gumiszalag technika lényege, hogy megpróbálja folyamatosan fenntartani az izgalmat és a feszültséget azzal, hogy az MI szereplőket folyamatosan a játékos környezetében tartja. Ezt úgy éri el, hogy a játékos előtt lévő versenyzőket folyamatosan lassítja, a kanyarbevételi és az akadály elkerülési képességüket rontja, miközben a játékos mögött lévő versenyzők ugyanilyen képességeit javítja.
Általában gumiszalag módszer leginkább a sebesség manipulálásában merül ki. Emiatt gyakran kritizálják, hiszen nagyon feltűnő, ahogy az MI versenyzők hirtelen emberfelettien gyorsak vagy döglassúak lesznek.
Ez egy nagyon hatékony módszer, hiszen a játékos mindig az események sűrűjében marad. De van egy nagyon rossz hátulütője: nem fair, és ezt nagyon könnyű észrevenni. Ez nagyon eloszlatja a korrektség illúzióját. Függetlenül attól, hogy hogyan versenyez a játékos a verseny első felében, az utolsó szakaszon nyújtott teljesítménye fogja meghatározni a végeredményt. Egy apró hiba a célegyenesben könnyen az utolsó helyet jelentheti.
Másfelől teljesen mindegy, hogy a játékos mennyit ront a verseny elején, akkor is megmarad az esélye a győzelemre. A végeredmény: kiábrándultság és annak az érzése, hogy az egész verseny egy humbug. Végiggondolva ezt, elvetettük a gumiszalag módszer használatát.
A képességek szisztéma
Amikor elkezdtük a fejlesztés az volt az elképzelésünk, hogy az MI teljesítményét alapvetően a "képesség szisztéma" határozza meg. Az MI játékosok képességei eredetileg egy – minden MI karakterre egyedi – "képesség táblázaton" alapultak. Az MI viselkedésének különféle aspektusaihoz egy értéket rendeltünk, ami eldönti, hogy az adott területen jobban vagy rosszabbul teljesít az MI karakter.
Ilyen például a „trükk-technika” képesség, amelynek értéke azt szabályozza, hogy az MI játékos milyen jól hajtja végre a trükköket. „Ugrási hatékonyságnak” neveztük azt a képességet, ami meghatározza, hogy milyen gyakran rontja el ezeket az ugrásokat az MI játékos.
Minden képesség egy valós számmal van ábrázolva, ahol a 0 a legrosszabb az adott kategóriában, az 1 pedig a legjobb.
A teljesítmény mellett, a képességek megjeleníthetnek személyiségjegyet is. Ilyen például a karakter „agresszivitása” (ami azt szabályozza, hogy az MI hányszor próbálja meg a játékost kilökni a pályáról) vagy hogy mennyi annak az esélye, hogy alul- vagy túlkormányoz a kanyarokban. Így lehet néhány olyan „képesség” is, amely nem befolyásolja jelentősen az MI teljesítményét, azonban megváltoztatja annak viselkedését.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
pipboy2000 2009.02.07. 12:26:21
A játékot magát nem toltam még, jó benne az AI?
Raszputyin · http://zsir.blog.hu 2009.02.09. 11:43:50